Siirry pääsisältöön

Näkökulman vaihtamisen didaktiikka

Kaikki lapset ovat pieniä filosofeja. Jokainen lapsi esittää filosofisia ja uskonnollisia kysymyksiä. Selkeimmin ja useimmiten tämä alkaa neljän vuoden iässä.

Kuinka monta vuosituhatta vielä tulee?
Miksi minä olen juuri minä?
Miksi tämä kaikki on oikeastaan syntynyt: Jumala, maailma ja kaikki, mitä maailman ympärillä on?

Angela Kunze-Beiküfner
Erfurtin yliopistossa Angela Kunze-Beiküfner on yhdessä lastentarhanopettajien kanssa pohtinut katsomuskasvatuksen pedagogiikkaa 15 vuoden ajan. Hän on toiminut yliopistossa dosenttina ja uskontopedagogiikan opettajana. Hän on kouluttanut pedagogeja kohtaamaan ja tukemaan monikulttuurisessa ja moniuskontoisessa maailmassa eläviä lapsia ja heidän perheitään.

Tavallisimmin tämä tarkoittaa yhteistä ajattelua ratkaisemattomien kysymysten äärellä. Yhteisissä keskusteluissa lapset omaksuvat taitoja, joiden pohjalta he voivat etsiä vastauksia rakentavalla tavalla. Kunze-Beiküfner korostaa, että katsomuskeskusteluissa on syytä erottaa sen erilaiset ulottuvuudet

  • Lasten keskeinen keskustelu 
  • Yhteinen keskustelu lasten kanssa
  • Lapsille kohdennettu puhe, keskustelu
Sisällöllisesti avoin keskustelu

Jotta keskustelun pinta pysyy avoimena, eikä kukaan ota sitä haltuunsa tai vaikuta liikaa mielipiteen muodostumiseen, on muutamia perussääntöjä keskusteluryhmälle ja ohjaajalle. Tässä niistä muutamia:
  1. Kaikki saavat sanoa mielipiteensä – mutta omana käsityksenään, ei yleisenä totuutena.
  2. Ratkaisemattomiin kysymyksiin liittyvät lausumat eivät ole ”oikeita” tai ”vääriä”
  3. Lasten kannanottojen arvottava kommentointi ei ole paikallaan. Tämä koskee myös positiivisia kommentteja kuten ”oikein”, ”aivan niin”, ”pitää paikkansa”, ”hienoa”.
  4. Keskustelunvetäjä ei pyri siihen, että lapset päätyisivät keskustelun lopuksi johonkin tiettyyn hänen määrittämäänsä tulkintaan tai käsitykseen. Keskustelu on sisällöllisesti avointa.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisessa oppivassa yhteisössä keskustellaan ja kysytään rohkeasti. Yhteinen ajattelu lisää merkityspuhetta ja vahvistaa minän tutkivaa otetta. Yhteisen keskustelun kautta syntynyttä ymmärrystä lapsi soveltaa omaan elämäänsä. 

Illat alkavat pimentyä. Siellä täällä jo tuikkii tähti. Lasten keskustelu joulusta alkaa:

Anna: (hyvin hiljaa, epävarman oloisena): Onko hän oikeasti elänyt? 
Jana: Hänhän on elänyt. 
C: Jouluna hän syntyi. 
Alex: Hei, rouva Clemens 
C: Niin. 
Alex: Jos hän elää, miksi emme voi nähdä häntä?
C: Miksikö emme voi nähdä häntä? Mitä arvelette, miksi emme voi nähdä häntä? Hans? 
Hans: Koska hän on ilmaa. 
C: Jeesus on ilmaa. 
Alex: Ei. Jos hän on syntynyt, niin ei hän ole ilmaa.

Angela Kunze-Beiküfnerin luento Varhaiskasvatuksen neuvottelupäivillä 24.9.2020

Ilkka Tahvanainen
Varhaiskasvatuksen asiantuntija, Kirkkohallitus

Kommentit

  1. Hei,

    NOMARK LOAN Firmin -lainanhallintapäällikkö. Olemme sijoitusyhtiö, joka etsii yrityksiä, joilla on kannattavia projekteja, tai yrittäjätiimejä, jotka tarvitsevat liiketoimintaansa alkupääomaa, joka voi tuottaa hyvän sijoitetun pääoman tuoton koko rahoituksen ajan. Keskitymme varhaisen ja myöhäisen vaiheen yritysten tukemiseen. Jos tarvitset minkäänlaista lainaa, ota meihin yhteyttä minkä tahansa lainan suhteen. Ota yhteyttä ja anna tietosi sähköpostitse: nomarkloanfirm@hotmail.com

    Jos olet kiinnostunut, ota meihin yhteyttä saadaksesi lisätietoja ja menettelyt vastaamalla tähän sähköpostiin: nomarkloanfirm@hotmail.com

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Seurakunta mukaan perhekeskustoimintaan

Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivojen  mukaan seurakuntien on entistä tärkeämpää tehdä moniammatillista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa rakentamalla ja vahvistamalla verkostoja seurakunnan, kunnan ja järjestöjen kesken. Lasten ja perheiden palveluissa tämä toteutuu parhaiten kuntien perhekeskusverkostoon ja -toimintaan osallistumalla.   Perhekeskus on lapsille ja perheille suunnattujen hyvinvointia ja terveyttä sekä kasvua ja kehitystä edistävien palvelujen kokonaisuus, johon kuuluvat myös ennaltaehkäisevän työn, varhaisen tuen ja hoidon palvelut. Perhekeskus yhteensovittaa lapsille, nuorille ja perheille suunnattua kuntien, kuntayhtymien, järjestöjen ja seurakuntien palveluita ja toimintaa.  Perhekeskustoiminta kokoaa yhteen ja verkostoi aiemmin erillään olleet palvelut. Tarkoituksena on vähentää päällekkäistä työtä ja tarjota perheille palveluja matalalla kynnyksellä ja mahdollisuuksien mukaan lähipalveluina. Samalla eri toimijoiden tarjoamat palvelut, toiminta ja työntekijät

Verkostoituminen synnyttää uutta ajattelua

Kun tapaat itsellesi vieraan yhteistyökumppanin ja hän kertoo sinulle uuden näkökulman tuttuun asiaan, kuinka reagoit? Tuntuuko uusi ajatus hämmentävältä tai ehkä jopa väärältä? Vai onko siinä jotain kiinnostavaa? Se, miten suhtaudut uuteen, erilaiseen ajatteluun, vaikuttaa osaltaan siihen, millaiseksi yhteistyö uuden ihmisen kanssa muotoutuu.  Pysähdy hetkeksi miettimään, mikä uudessa näkökulmassa voisi olla kiinnostavaa ja kiehtovaa, varsinkin, jos huomaat näkökulman hieman ärsyttävän sinua.  Saatat huomata, että näkökulma auttaa sinua näkemään itsellesi tutun asian eri tavalla. Parhaimmillaan voi syntyä oivallusta, innostumista ja uuden oppimista. Tätä uuden näkemistä voi viedä vielä askeleen pidemmälle. Voit jakaa ajatuksen ja oivalluksen yhteistyökumppanillesi ja haastaa häntä hänen ajattelussaan. Näin vuorovaikutuksen kautta syntyy yhteisiä oivalluksia ja oppimista. Utelias ja kiinnostunut asenne toisen erilaista ajattelua kohtaan edellyttää luottamusta. Luottamusta taas syntyy s

Miten puhua lasten, nuorten ja perheiden kanssa koronaviruksesta?

Koronavirus ja sen ympärillä oleva uutisointi voi herättää lapsissa, nuorissa ja perheissä monenlaisia pelkoja. Pelolla voi olla monia eri sävyjä ja asteita. Pelkäävän lapsen ja nuoren ajatuksia voi sävyttää kokemus uhattuna olemisesta. Pelottavia asioita ajatellessa pelon tunne vahvistuu ja elimistön pelkoreaktiot voimistuvat. Pelkäävän sydän voi tykyttää kiivaasti, hän voi hikoilla tai vatsa voi olla kipeä. Pelokas lapsi voi itkeä, piiloutua tai olla aggressiivinen. Pelko voi purkautua monin eri tavoin. Tällöin lapsi ja nuori kaipaa turvallista aikuista ja läheisyyttä. Vaikka pelko olisi ohimenevää, lasta tai nuorta ei saa jättää pelkonsa kanssa yksin. Pelkäävä lapsi tai nuori kaipaa aikuisen kokemusta ja turvaa tunteiden ilmaisulleen. Jakaessaan vaikean tunteensa vanhempansa kanssa, lapsi ja nuori saa varmuuden siitä, ettei ole hätää, ei ole vaarallista pelätä ja kaikista asioista sekä tunteista voi läheisilleen puhua. On tärkeää, että lapsi ja nuori saa ikätasonsa mukaisia