Siirry pääsisältöön

Näkökulman vaihtamisen didaktiikka

Kaikki lapset ovat pieniä filosofeja. Jokainen lapsi esittää filosofisia ja uskonnollisia kysymyksiä. Selkeimmin ja useimmiten tämä alkaa neljän vuoden iässä.

Kuinka monta vuosituhatta vielä tulee?
Miksi minä olen juuri minä?
Miksi tämä kaikki on oikeastaan syntynyt: Jumala, maailma ja kaikki, mitä maailman ympärillä on?

Angela Kunze-Beiküfner
Erfurtin yliopistossa Angela Kunze-Beiküfner on yhdessä lastentarhanopettajien kanssa pohtinut katsomuskasvatuksen pedagogiikkaa 15 vuoden ajan. Hän on toiminut yliopistossa dosenttina ja uskontopedagogiikan opettajana. Hän on kouluttanut pedagogeja kohtaamaan ja tukemaan monikulttuurisessa ja moniuskontoisessa maailmassa eläviä lapsia ja heidän perheitään.

Tavallisimmin tämä tarkoittaa yhteistä ajattelua ratkaisemattomien kysymysten äärellä. Yhteisissä keskusteluissa lapset omaksuvat taitoja, joiden pohjalta he voivat etsiä vastauksia rakentavalla tavalla. Kunze-Beiküfner korostaa, että katsomuskeskusteluissa on syytä erottaa sen erilaiset ulottuvuudet

  • Lasten keskeinen keskustelu 
  • Yhteinen keskustelu lasten kanssa
  • Lapsille kohdennettu puhe, keskustelu
Sisällöllisesti avoin keskustelu

Jotta keskustelun pinta pysyy avoimena, eikä kukaan ota sitä haltuunsa tai vaikuta liikaa mielipiteen muodostumiseen, on muutamia perussääntöjä keskusteluryhmälle ja ohjaajalle. Tässä niistä muutamia:
  1. Kaikki saavat sanoa mielipiteensä – mutta omana käsityksenään, ei yleisenä totuutena.
  2. Ratkaisemattomiin kysymyksiin liittyvät lausumat eivät ole ”oikeita” tai ”vääriä”
  3. Lasten kannanottojen arvottava kommentointi ei ole paikallaan. Tämä koskee myös positiivisia kommentteja kuten ”oikein”, ”aivan niin”, ”pitää paikkansa”, ”hienoa”.
  4. Keskustelunvetäjä ei pyri siihen, että lapset päätyisivät keskustelun lopuksi johonkin tiettyyn hänen määrittämäänsä tulkintaan tai käsitykseen. Keskustelu on sisällöllisesti avointa.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisessa oppivassa yhteisössä keskustellaan ja kysytään rohkeasti. Yhteinen ajattelu lisää merkityspuhetta ja vahvistaa minän tutkivaa otetta. Yhteisen keskustelun kautta syntynyttä ymmärrystä lapsi soveltaa omaan elämäänsä. 

Illat alkavat pimentyä. Siellä täällä jo tuikkii tähti. Lasten keskustelu joulusta alkaa:

Anna: (hyvin hiljaa, epävarman oloisena): Onko hän oikeasti elänyt? 
Jana: Hänhän on elänyt. 
C: Jouluna hän syntyi. 
Alex: Hei, rouva Clemens 
C: Niin. 
Alex: Jos hän elää, miksi emme voi nähdä häntä?
C: Miksikö emme voi nähdä häntä? Mitä arvelette, miksi emme voi nähdä häntä? Hans? 
Hans: Koska hän on ilmaa. 
C: Jeesus on ilmaa. 
Alex: Ei. Jos hän on syntynyt, niin ei hän ole ilmaa.

Angela Kunze-Beiküfnerin luento Varhaiskasvatuksen neuvottelupäivillä 24.9.2020

Ilkka Tahvanainen
Varhaiskasvatuksen asiantuntija, Kirkkohallitus

Kommentit

  1. Hei,

    NOMARK LOAN Firmin -lainanhallintapäällikkö. Olemme sijoitusyhtiö, joka etsii yrityksiä, joilla on kannattavia projekteja, tai yrittäjätiimejä, jotka tarvitsevat liiketoimintaansa alkupääomaa, joka voi tuottaa hyvän sijoitetun pääoman tuoton koko rahoituksen ajan. Keskitymme varhaisen ja myöhäisen vaiheen yritysten tukemiseen. Jos tarvitset minkäänlaista lainaa, ota meihin yhteyttä minkä tahansa lainan suhteen. Ota yhteyttä ja anna tietosi sähköpostitse: nomarkloanfirm@hotmail.com

    Jos olet kiinnostunut, ota meihin yhteyttä saadaksesi lisätietoja ja menettelyt vastaamalla tähän sähköpostiin: nomarkloanfirm@hotmail.com

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Katsomuskasvatus on johtamistekoja

Kuvalähde: woodleywonderworks Varhaiskasvatuksen keskeisenä tehtävänä on tukea ja edistää lasten elinikäistä oppimista, yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa sekä antaa valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa jokaisen kulttuurista, uskonnollista ja katsomuksellista taustaa. Lisäksi varhaiskasvatuksen tulee tukea jokaisen lapsen iän ja kehityksen mukaista kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia sekä varmistaa niitä tukevat olosuhteet ja oppimisympäristöt. On hyvä pysähtyä pohtimaan jääkö näistä jotain toteutumatta, jos katsomuskasvatukselle asetetut tavoitteet jäävät toteutumatta. Katsomuskasvatuksen johtamisen tulee olla osa varhaiskasvatuksen pedagogisen johtamisen kokonaisuutta, jonka avulla nivotaan kielet, kulttuurit ja katsomukset yhteen. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisun monet muodot avartavat yksilöiden ymmärrystä antaen ajattelulle ja oppimiselle rakennuspalikoita, linkittyen osaksi vasun laaja-alaisen osaamisen aluetta. Katsomuskasva...

Seurakunta mukaan perhekeskustoimintaan

Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivojen  mukaan seurakuntien on entistä tärkeämpää tehdä moniammatillista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa rakentamalla ja vahvistamalla verkostoja seurakunnan, kunnan ja järjestöjen kesken. Lasten ja perheiden palveluissa tämä toteutuu parhaiten kuntien perhekeskusverkostoon ja -toimintaan osallistumalla.   Perhekeskus on lapsille ja perheille suunnattujen hyvinvointia ja terveyttä sekä kasvua ja kehitystä edistävien palvelujen kokonaisuus, johon kuuluvat myös ennaltaehkäisevän työn, varhaisen tuen ja hoidon palvelut. Perhekeskus yhteensovittaa lapsille, nuorille ja perheille suunnattua kuntien, kuntayhtymien, järjestöjen ja seurakuntien palveluita ja toimintaa.  Perhekeskustoiminta kokoaa yhteen ja verkostoi aiemmin erillään olleet palvelut. Tarkoituksena on vähentää päällekkäistä työtä ja tarjota perheille palveluja matalalla kynnyksellä ja mahdollisuuksien mukaan lähipalveluina. Samalla eri toimijoiden tarjoamat palvelut, toimi...

Yhteistyö arvossa arvaamattomassa

Seurakuntien vahvuutena ovat laadukkaat, kiireettömät kohtaamiset sekä ihmisten keskinäisen kohtaamisen mahdollistaminen ja sen kautta yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokeminen. Viime keväänä seurakunnat joutuivat miettimään toimintaansa uudelleen, kun korona esti perinteisen kohtaamisen tavat. Tässä toimintaympäristön rajussa muutoksessa seurakuntien jo olemassa olevat toimivat verkostot alueen muiden toimijoiden kanssa olivat ensiarvoisen tärkeitä. Tilanteessa, jossa kaikki toiminta jouduttiin miettimään uudestaan, ja jossa alueen asukkaat olivat uudenlaisten tuen tarpeiden äärelle, eri toimijoiden välinen yhteistyö tehosti ja edisti alueen asukkaiden hyvinvointia. Esimerkkinä yhteisestä, onnistuneesta toiminnasta olivat eri toimijoiden kanssa organisoidut puhelinsoitot lapsiperheille tai ikäihmisille.   Edellisen hallituskauden aikana tuettiin maakunnallista lapsi- ja perhepalveluiden yhteensovittamista osana lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmaa (LAPE). Nykyisen halli...