Siirry pääsisältöön

Rippikoulu vähentää nuorten yksinäisyyden kokemusta


Vuoden 2019 rippikoulukyselyn tulokset ovat iloista luettavaa; yli 90% nuorista kokee, että rippikoulussa on turvallista olla, siellä saa olla omana itsenään ja rippikoulussa on hauskaa. Lisäksi 87% nuorista kertoo, että rippikoulussa oli hyvä yhteishenki. Kaikki tämä kertoo pitkäjänteisestä ja määrätietoisesta työstä, jota rippikoulun eteen on tehty viimeisten vuosikymmenien ajan.

Yksi näkökulma, jota saisi nostaa enemmän esille, on rippikoulun myönteinen vaikutus nuorten mielenterveyteen ja yhteisöllisyyden kokemukseen. Kokemus yhteisöllisyydestä on puolestaan omiaan vähentämään yksinäisyyden kokemusta. Viime vuosina nuorten mielenterveysongelmat ja yksinäisyys ovat lisääntyneet. Eri tutkimusten mukaan n. 20-25% nuorista kärsii joistain mielenterveyden häiriöistä ja lähes viidennes lapsista ja nuorista kärsii vakavasta yksinäisyydestä.

Moni rippikouluissa työskentelevä tunnistaa edellä mainitut ilmiöt. Kertomukset nuorista, joilla ei ole yhtään ystävää tai puuttuu turvallinen kontakti aikuiseen, ovat valitettavan yleisiä myös rippikoulussa. Siksi nuoren kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin on syytä kiinnittää erityistä huomioita myös jatkossa. Tarvitaan koulutusta ja riittävä määrä työntekijöitä, isosia ja muita vapaaehtoisia, jotta kokemus turvallisesta rippikoulusta säilyy myös tulevaisuudessa. Kohtaamiset työntekijöiden ja rippikoululaisten tai isosten ja rippikoululaisten välillä sekä kokemus yhteisöön kuulumisesta ovat merkityksellisiä.

Rippikoulu ei yksinään ratkaise nuorten yksinäisyyttä tai poista mielenterveyshäiriöitä. Parhaimmillaan rippikoulu voi kuitenkin olla yksinäisyydestä kärsivälle nuorelle virkistävä keidas, jossa hän saa kokemuksen nähdyksi ja kuulluksi tulemista. Tämä kokemus avaa mahdollisuuden nähdä tulevaisuus uudessa, paremmassa valossa kuin aiemmin. Ajattelen myös, että sanoma rakastavasta ja armollisesta Jumalasta konkretisoituu turvallisessa ja hyväksyvässä ilmapiirissä.

Kysely vahvistaa rippikoulun positiivisia vaikutuksia nuorten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Tätä näkökulmaa kannattaa pitää esillä eri yhteistyöverkostoissa kaupungin, koulun, järjestöjen ja oikeastaan kenen yhteistyökumppanin kanssa tahansa. Rippikoulutyö on yksi konkreettinen esimerkki kirkon onnistuneesta työstä, josta moni toimija voisi saada hyviä tulokulmia omaan toimintaansa. Vuorovaikutus eri tahojen kanssa rakentaa onnistuessaan jotain uutta. Uskon, että kuntien, seurakuntien, järjestöjen ja monien muiden kanssa voimme parhaiten vahvistaa nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Linkki vuoden 2019 rippikoulukyselyn tuloksiin

Jari Pulkkinen 
Asiantuntija
Kirkon kasvatus- ja perheasiat

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Katsomuskasvatus on johtamistekoja

Kuvalähde: woodleywonderworks Varhaiskasvatuksen keskeisenä tehtävänä on tukea ja edistää lasten elinikäistä oppimista, yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa sekä antaa valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa jokaisen kulttuurista, uskonnollista ja katsomuksellista taustaa. Lisäksi varhaiskasvatuksen tulee tukea jokaisen lapsen iän ja kehityksen mukaista kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia sekä varmistaa niitä tukevat olosuhteet ja oppimisympäristöt. On hyvä pysähtyä pohtimaan jääkö näistä jotain toteutumatta, jos katsomuskasvatukselle asetetut tavoitteet jäävät toteutumatta. Katsomuskasvatuksen johtamisen tulee olla osa varhaiskasvatuksen pedagogisen johtamisen kokonaisuutta, jonka avulla nivotaan kielet, kulttuurit ja katsomukset yhteen. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisun monet muodot avartavat yksilöiden ymmärrystä antaen ajattelulle ja oppimiselle rakennuspalikoita, linkittyen osaksi vasun laaja-alaisen osaamisen aluetta. Katsomuskasva...

Seurakunta mukaan perhekeskustoimintaan

Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivojen  mukaan seurakuntien on entistä tärkeämpää tehdä moniammatillista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa rakentamalla ja vahvistamalla verkostoja seurakunnan, kunnan ja järjestöjen kesken. Lasten ja perheiden palveluissa tämä toteutuu parhaiten kuntien perhekeskusverkostoon ja -toimintaan osallistumalla.   Perhekeskus on lapsille ja perheille suunnattujen hyvinvointia ja terveyttä sekä kasvua ja kehitystä edistävien palvelujen kokonaisuus, johon kuuluvat myös ennaltaehkäisevän työn, varhaisen tuen ja hoidon palvelut. Perhekeskus yhteensovittaa lapsille, nuorille ja perheille suunnattua kuntien, kuntayhtymien, järjestöjen ja seurakuntien palveluita ja toimintaa.  Perhekeskustoiminta kokoaa yhteen ja verkostoi aiemmin erillään olleet palvelut. Tarkoituksena on vähentää päällekkäistä työtä ja tarjota perheille palveluja matalalla kynnyksellä ja mahdollisuuksien mukaan lähipalveluina. Samalla eri toimijoiden tarjoamat palvelut, toimi...

Yhteistyö arvossa arvaamattomassa

Seurakuntien vahvuutena ovat laadukkaat, kiireettömät kohtaamiset sekä ihmisten keskinäisen kohtaamisen mahdollistaminen ja sen kautta yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokeminen. Viime keväänä seurakunnat joutuivat miettimään toimintaansa uudelleen, kun korona esti perinteisen kohtaamisen tavat. Tässä toimintaympäristön rajussa muutoksessa seurakuntien jo olemassa olevat toimivat verkostot alueen muiden toimijoiden kanssa olivat ensiarvoisen tärkeitä. Tilanteessa, jossa kaikki toiminta jouduttiin miettimään uudestaan, ja jossa alueen asukkaat olivat uudenlaisten tuen tarpeiden äärelle, eri toimijoiden välinen yhteistyö tehosti ja edisti alueen asukkaiden hyvinvointia. Esimerkkinä yhteisestä, onnistuneesta toiminnasta olivat eri toimijoiden kanssa organisoidut puhelinsoitot lapsiperheille tai ikäihmisille.   Edellisen hallituskauden aikana tuettiin maakunnallista lapsi- ja perhepalveluiden yhteensovittamista osana lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmaa (LAPE). Nykyisen halli...