Siirry pääsisältöön

Mitä opelle kuuluu?



Tänä syksynä oli Kajaanin vuoro julistaa maahan koulurauha ja siellä kutsuttiin mukaan myös kodit. Koittiko nyt opettajillekin työrauha?

Työrauha on erityisen tärkeää nuorille opettajille, jotka asettuvat uuteen työyhteisöön ja opettelevat tuntemaan oppilaitaan. Opetussuunnitelmaan kuuluu kotien kanssa tehtävä yhteistyö, mutta työaikaa siihen on annettu kovin vähän. Nuorella opettajalla ei ole myöskään vielä tarvittavaa työkokemusta monenlaisten huoltajien kohtaamiseen.

Seurakunnan ja koulun yhteistyössä opettajien tukeminen on todella tärkeää. Väsynyt opettaja ei aina huomaa oireilevaa oppilasta tai luokassa kytevää kiusaamista. Kodin ja koulun välinen yhteistyö saattaa joskus kaventua huomauttaviksi Wilma -viesteiksi puolin ja toisin.

Ilahduttavan monessa seurakunnassa opettajille on järjestetty virkistysiltapäiviä tai hiljaisuuden retriittejä. Monilla kirkon työntekijöillä on työnohjaajakoulutus, jota voisi hyödyntää myös koulun puolella. Yhteistyökumppanina heillä on koulussa mahdollisuus olla ulkopuolisena kuuntelijana, jolla on vaitiolovelvollisuus.

Huolipuheen sijasta voisimme viljellä enemmän kannustusta ja positiivista puhetta siitä, mikä kaikki koulussa toimii hyvin ja näyttää onnistuvan. Se ei pilaa kenenkään päivää eikä ole itseltä pois. Vanhemman roolissa voisimme muistaa oman panoksemme koulun ilmapiiriin, kun kohtaamme lastemme opettajia ja keskustelemme kotona heidän työstään. Kunnioitus ja kritiikki eivät sulje pois toisiaan, mutta muuttavat puhetapaa.

Joka tapauksessa koulussa tehdään joka päivä ihmeitä! Toivottavasti opelle kuuluu tänään hyvää. 😊

Tuula Vinko
kouluyhteistyön asiantuntija

kuva: Brooke Cagle / Unsplash

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Katsomuskasvatus on johtamistekoja

Kuvalähde: woodleywonderworks Varhaiskasvatuksen keskeisenä tehtävänä on tukea ja edistää lasten elinikäistä oppimista, yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa sekä antaa valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa jokaisen kulttuurista, uskonnollista ja katsomuksellista taustaa. Lisäksi varhaiskasvatuksen tulee tukea jokaisen lapsen iän ja kehityksen mukaista kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia sekä varmistaa niitä tukevat olosuhteet ja oppimisympäristöt. On hyvä pysähtyä pohtimaan jääkö näistä jotain toteutumatta, jos katsomuskasvatukselle asetetut tavoitteet jäävät toteutumatta. Katsomuskasvatuksen johtamisen tulee olla osa varhaiskasvatuksen pedagogisen johtamisen kokonaisuutta, jonka avulla nivotaan kielet, kulttuurit ja katsomukset yhteen. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisun monet muodot avartavat yksilöiden ymmärrystä antaen ajattelulle ja oppimiselle rakennuspalikoita, linkittyen osaksi vasun laaja-alaisen osaamisen aluetta. Katsomuskasva...

Seurakunta mukaan perhekeskustoimintaan

Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivojen  mukaan seurakuntien on entistä tärkeämpää tehdä moniammatillista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa rakentamalla ja vahvistamalla verkostoja seurakunnan, kunnan ja järjestöjen kesken. Lasten ja perheiden palveluissa tämä toteutuu parhaiten kuntien perhekeskusverkostoon ja -toimintaan osallistumalla.   Perhekeskus on lapsille ja perheille suunnattujen hyvinvointia ja terveyttä sekä kasvua ja kehitystä edistävien palvelujen kokonaisuus, johon kuuluvat myös ennaltaehkäisevän työn, varhaisen tuen ja hoidon palvelut. Perhekeskus yhteensovittaa lapsille, nuorille ja perheille suunnattua kuntien, kuntayhtymien, järjestöjen ja seurakuntien palveluita ja toimintaa.  Perhekeskustoiminta kokoaa yhteen ja verkostoi aiemmin erillään olleet palvelut. Tarkoituksena on vähentää päällekkäistä työtä ja tarjota perheille palveluja matalalla kynnyksellä ja mahdollisuuksien mukaan lähipalveluina. Samalla eri toimijoiden tarjoamat palvelut, toimi...

Yhteistyö arvossa arvaamattomassa

Seurakuntien vahvuutena ovat laadukkaat, kiireettömät kohtaamiset sekä ihmisten keskinäisen kohtaamisen mahdollistaminen ja sen kautta yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokeminen. Viime keväänä seurakunnat joutuivat miettimään toimintaansa uudelleen, kun korona esti perinteisen kohtaamisen tavat. Tässä toimintaympäristön rajussa muutoksessa seurakuntien jo olemassa olevat toimivat verkostot alueen muiden toimijoiden kanssa olivat ensiarvoisen tärkeitä. Tilanteessa, jossa kaikki toiminta jouduttiin miettimään uudestaan, ja jossa alueen asukkaat olivat uudenlaisten tuen tarpeiden äärelle, eri toimijoiden välinen yhteistyö tehosti ja edisti alueen asukkaiden hyvinvointia. Esimerkkinä yhteisestä, onnistuneesta toiminnasta olivat eri toimijoiden kanssa organisoidut puhelinsoitot lapsiperheille tai ikäihmisille.   Edellisen hallituskauden aikana tuettiin maakunnallista lapsi- ja perhepalveluiden yhteensovittamista osana lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmaa (LAPE). Nykyisen halli...