Olin tänä vuonna ohjaamassa rippikoulua Sääksmäen seurakunnassa. Puolen vuoden rippikoulutaival huipentui viime sunnuntain konfirmaatiojuhlaan. Rippikoulusta jäi tänäkin vuonna paljon hyviä muistoja, mutta jälleen kerran vakuutuin erityisen paljon isosista. Heitä oli 15. Ilolla ja lähes liikuttuneena seurasin isosten tapaa laittaa itsensä likoon, olipa kyse ryhmän ohjaamisesta, iltaohjelmista, hartauksista tai erilaisista työskentelyistä. Jokaiselle löytyi mielekäs, sopivan kokoinen, rooli.
Isostoiminta on yksi laadukkaan rippikoulun kulmakivistä. Siksi rippikoulua ei voi kehittää ilman isostoiminnan uudelleen ajattelua. Uudessa rippikoulusuunnitelmassa isostoiminta ja rippikoulu nähdään samana kokonaisuutena. Tämä on hyvä suunta, jonka toivoisi edelleen vahvistuvan. Voisiko se tarkoittaa, että isoset tulisivat mukaan jo rippikoulun alkumetreillä? Voisiko uusi suunta tarkoittaa, että kaikki isostoiminnassa mukana olevat saisivat isospaikan? Voisiko uusi suunta olla se, että isoset olisivat mukana suunnittelemassa rippikoulun kokonaisuutta ensi tapaamisesta konfirmaatioon?
Isostoiminta tarjoaa monelle nuorelle ensimmäisen kesätyöpaikan ja lisäksi mahdollisuuden opetella ryhmänohjaamista, vastuunkantamista ja erilaisten ihmisten kanssa toimimista. Lähes kaikki taidot ovat sellaisia, joita jokainen meistä elämässään tarvitsee. Voisiko isotoimintaa brändätä vielä vahvemmin niin, että tulevaisuudessa se nähtäisiin yhteiskunnassakin nykyistä merkittävämpänä vapaaehtoistoiminnan muotona?
Yksi näkökulma isosiin liittyen, jota jäin viime viikolla päättyneen leirin jälkeen miettimään, oli rippikoululaisten kohtaaminen. Onko tärkeää, että jokainen rippikoululainen tulee hyvin kohdatuksi nimenomaan työntekijän toimesta? Vai riittääkö, että kohtaaminen tapahtuu isosen ja rippikoululaisen välillä? Isonen on usein se henkilö, jolle rippikoululainen avaa elämänsä iloja ja suruja paljon enemmän kuin työntekijöille. Tietenkään isosten ei tule kantaa sellaista vastuuta rippikoululaisten kohtaamisesta kuin työntekijöiden. Aikuiset kontaktit ovat tärkeitä, mutta isosilla on suurempi rooli rippikouluisten matkakumppaneina kuin ehkä osaamme aavistaa. Millaisia valmiuksia annamme isosille matkakumppanina toimiseen?
Vuosittain lähes 20 000 nuorta toimii isosen tehtävissä. Se on hyvä luku eteenpäin kerrottavaksi. Rippikoulussa ja isostoiminnassa puhutaan paljon jokaisen ainutlaatuisuudesta. Toivottavasti puhe ainutlaatuisuudesta näkyy myös käytännössä. Isoseksi ei valita vain lahjakkaimpia ja sosiaalisesti taitavimpia nuoria, vaan kaikenlaiset nuoret kelpaavat isosen tehtäviin. Isosten erilaisuus on vahva viesti, että seurakunnassa on tilaa monenlaisille ihmisille.
Pidetään isosista hyvää huolta jatkossakin!
Jari Pulkkinen
asiantuntija
Kirkon kasvatus ja perheasiat
Kommentit
Lähetä kommentti