Siirry pääsisältöön

Tuoreita näkökulmia Raamattuun dialogin avulla

Kädet pitelevät Raamattua sylissä keväisessä ulkoilmassa, kuva: meneya / Pixabay.com.


Mitä tapahtuu, kun toisilleen tuntemattomat kirkkokuplan ulkopuoliset ihmiset keskustelevat Raamatun teksteistä? Syntyykö uutta ajattelua ja rakentavaa dialogia? Innostaako Raamattu keskustelemaan?

Olen käymässä koulutusta, johon kuuluu keskustelu Raamatun teksteistä muiden kuin kirkon työntekijöiden kanssa, ja mietin, kuinka se olisi järkevintä toteuttaa etäkohtaamisten aikana. Olin osallistunut aiemmin Erätauko-keskusteluun etänä ja kokemus siitä oli erittäin myönteinen. Päätin hyödyntää Erätauko-menetelmän perusasioita ja järjestää Raamattu-dialogin. 

Soitin neljälle kolme-nelikymppiselle ystävälleni ja kysyin heitä mukaan keskusteluun. He suostuivat mielellään. Lupasin laittaa heille ennen dialogia joitakin kohtia Raamatusta etukäteen luettavaksi. Valikoin tekstejä, joista osa oli tutumpia ja osa vieraampia. Saateviestiin laitoin lukuohjeet: ”Pohdi lukiessasi, mitä ajatuksia, tunteita ja mielleyhtymiä sinussa herää. Mieti, puhutteleeko jokin teksti sinua vai ei. Tämän pohjalta käymme yhteistä dialogia.”

Dialogin aluksi kävin läpi kunnioittavan dialogin perussäännöt: Jokainen ajatus on oikea ja arvokas, jokaista kunnioitetaan ja kuunnellaan. Aloitimme kierroksella, jossa dialogiin osallistuvat saivat kertoa itsestään ja päällimmäisiä ajatuksiaan itseään puhutelleesta tekstistä. Itse toimin fasilitaattorina ja huolehdin, että kaikkien ääni tulee kuuluviin. Keskustelu oli kunnioittavaa. Dialogiin osallistujat suhtautuivat toisen ajatteluun uteliaan kiinnostuneena ja kannustavasti. 

Raamattua opiskelleena ja lukeneena jokainen lukemani Raamatun teksti nostaa mieleeni muistoja, mielikuvia ja oppimaani. Dialogi, jossa sain olla mukana, avasi minulle aivan uudenlaisia näkökulmia Raamattuun. Jokainen kohta, josta keskustelimme, toi uusia näkökulmia. Pohdimme sitä, voisiko tällainen raamattudialogi olla kiinnostava myös muille kirkkokuplan ulkopuolisille millenniaaleille. Toivottavasti innostut kokeilemaan. 

Tässä vinkkini, jos innostut järjestämään Raamattu-dialogin:

  1. Kutsu mukaan kirkkokuplan ulkopuolisia ihmisiä ja kerro, millaisesta dialogista on kyse
  2. Valikoi erilaisia Raamatun tekstejä etukäteen luettavaksi. Älä ota liian monta tekstiä, vaan esimerkiksi viisi erilaista kohtaa. 
  3. Käy dialogin aluksi kunnioittavan keskustelun pelisäännöt läpi. Hyviä vinkkejä rakentavaan dialogiin löydät Erätauko-keskustelun työkaluista
  4. Anna jokaiselle aikaa ja tilaa puhua ja kertoa ajatuksensa. Huolehdi ajankäytöstä. Muista pitää riittävästi taukoja.
  5. Kaikki ajatukset ja mielikuvat tekstien äärellä ovat sallittuja. Rohkaise, kannusta ja mahdollista.

Dialogiterveisin

Sari-Annika Pettinen
johtava asiantuntija, Kirkkohallitus

kuva: meneya / Pixabay.com

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Katsomuskasvatus on johtamistekoja

Kuvalähde: woodleywonderworks Varhaiskasvatuksen keskeisenä tehtävänä on tukea ja edistää lasten elinikäistä oppimista, yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa sekä antaa valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa jokaisen kulttuurista, uskonnollista ja katsomuksellista taustaa. Lisäksi varhaiskasvatuksen tulee tukea jokaisen lapsen iän ja kehityksen mukaista kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia sekä varmistaa niitä tukevat olosuhteet ja oppimisympäristöt. On hyvä pysähtyä pohtimaan jääkö näistä jotain toteutumatta, jos katsomuskasvatukselle asetetut tavoitteet jäävät toteutumatta. Katsomuskasvatuksen johtamisen tulee olla osa varhaiskasvatuksen pedagogisen johtamisen kokonaisuutta, jonka avulla nivotaan kielet, kulttuurit ja katsomukset yhteen. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisun monet muodot avartavat yksilöiden ymmärrystä antaen ajattelulle ja oppimiselle rakennuspalikoita, linkittyen osaksi vasun laaja-alaisen osaamisen aluetta. Katsomuskasva...

Seurakunta mukaan perhekeskustoimintaan

Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivojen  mukaan seurakuntien on entistä tärkeämpää tehdä moniammatillista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa rakentamalla ja vahvistamalla verkostoja seurakunnan, kunnan ja järjestöjen kesken. Lasten ja perheiden palveluissa tämä toteutuu parhaiten kuntien perhekeskusverkostoon ja -toimintaan osallistumalla.   Perhekeskus on lapsille ja perheille suunnattujen hyvinvointia ja terveyttä sekä kasvua ja kehitystä edistävien palvelujen kokonaisuus, johon kuuluvat myös ennaltaehkäisevän työn, varhaisen tuen ja hoidon palvelut. Perhekeskus yhteensovittaa lapsille, nuorille ja perheille suunnattua kuntien, kuntayhtymien, järjestöjen ja seurakuntien palveluita ja toimintaa.  Perhekeskustoiminta kokoaa yhteen ja verkostoi aiemmin erillään olleet palvelut. Tarkoituksena on vähentää päällekkäistä työtä ja tarjota perheille palveluja matalalla kynnyksellä ja mahdollisuuksien mukaan lähipalveluina. Samalla eri toimijoiden tarjoamat palvelut, toimi...

Yhteistyö arvossa arvaamattomassa

Seurakuntien vahvuutena ovat laadukkaat, kiireettömät kohtaamiset sekä ihmisten keskinäisen kohtaamisen mahdollistaminen ja sen kautta yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokeminen. Viime keväänä seurakunnat joutuivat miettimään toimintaansa uudelleen, kun korona esti perinteisen kohtaamisen tavat. Tässä toimintaympäristön rajussa muutoksessa seurakuntien jo olemassa olevat toimivat verkostot alueen muiden toimijoiden kanssa olivat ensiarvoisen tärkeitä. Tilanteessa, jossa kaikki toiminta jouduttiin miettimään uudestaan, ja jossa alueen asukkaat olivat uudenlaisten tuen tarpeiden äärelle, eri toimijoiden välinen yhteistyö tehosti ja edisti alueen asukkaiden hyvinvointia. Esimerkkinä yhteisestä, onnistuneesta toiminnasta olivat eri toimijoiden kanssa organisoidut puhelinsoitot lapsiperheille tai ikäihmisille.   Edellisen hallituskauden aikana tuettiin maakunnallista lapsi- ja perhepalveluiden yhteensovittamista osana lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmaa (LAPE). Nykyisen halli...