Siirry pääsisältöön

Kerrotaan Suomi yhteen

Pieni tyttö värikästä seinää vasten

Elli ja Allu leikkivät sisällä kotona, mutta sitten leikit loppuvat. "Tylsää, mitäs nyt tehdään?" Äiti ei keksi. Hän tekee töitä tietokoneella. Isäkään ei ehdi, kun sillä on kännykkänsä kanssa kiireitä. 

Kun toinen kertoo ja toinen kuuntelee, aaltoilee kohtaaminen heidän välissään. Myös kriisin hetkellä on otollista ja hyödyllistä kertoa tai saduttaa, kuunnella sitä mitä toinen haluaa kertoa juuri tänään, näillä sanoin.  Muuttuneen arkiympäristön keskellä aikuisen tehtävänä on rakentaa lapsen elämään turvallisuutta, jäsennystä ja mahdollisuuksia. Lapsi tarvitsee toimintaa, joissa jakaa ajatuksiaan hänelle tyypillisellä tavalla.

Lapset kertojina
Muuttuneessa tilanteessa on arvokasta vaalia erityisesti niiden lasten kohtaamista, joita ei saavuteta  youtube-videoin, jotka eivät ymmärrä suomea, joilla on oppimisen haasteita tai kaikkea tätä yhdessä. Kuinka turvallisuuden ja hyvän elämän oikeudet turvattaisiin heidänkin osaltaan? Myös oikeudet kertoa ajatuksiaan ja kokemuksiaan?

Saduttaminen avaa lapsen tapaa jäsentää todellisuutta ympärillään. Lapsen ajatukset kirjataan ylös juuri sellaisena kuin ne kerrottiin. Tarinaa ei arvioida, eikä siitä tehdä pitkälle vietyjä tulkintoja. Saduttaminen on suomalainen innovaatio, jonka on keksinyt VTT Monika Riihelä. Menetelmää on edelleen kehittänyt KT Liisa Karlsson.  Saduttamisen pikaohje menee näin:

  1. Kerro satu, tarina tai juttu.
  2. Kirjaan sen juuri niin kuin sen minulle kerroit.
  3. Lopuksi luen tarinasi. Halutessa voit muuttaa sitä tai korjata mikäli haluat.
  4. Muistan kysyä luvan, jos luen tarinan toisaalla tai julkaisen sen.

Kerrotun sadun tai tarinan voi myös tanssia, soittaa, esittää varjo-, pöytä- tai nukketeatterin keinoin, maalata tai tekemällä esinekoosteen, ryhmälausua, jumpata, liikkeellistää, siis ihan miten vain. Voitaisiinko ajatella, että sellainen toiminta mahdollistaisi myös henkisyyden ilmentymisen tässä ja nyt.

Viikon tarina
Kirkkohallitus tuottaa kerran viikossa ihka uuden, aiemmin julkaisemattoman Viikon tarinan, joka saattelee lapsia kysymysten äärelle.  Tarinan jälkeen lapsen on helpompi koota tilannekuvaa elämästään ja toiveistaan. Ensimmäisen tarinan on kirjoittanut piispainkokouksen teologinen sihteeri Anna-Kaisa Inkala.

"Näettekö, metsä on täynnä ihmeellisiä aarteita, lahjoja. Ilmakin, jota hengitämme, on puiden tuottamaa happea." Lapset vetävät ilmaa keuhkoihinsa. "Otamme metsän happea mukaamme", he sanovat.

Halutessaan tarinoita voi hyödyntää myös katsomuskasvatusyhteistyössä, varhaiskasvatus- ja perhetoiminnassa tai vaikkapa kotona yhteisen toiminnan äärellä oman lapsen kanssa.

Seuraavat Viikon tarinat ovat kirjoittaneet:

Eriikka Jankko, Katri Suhonen, Elina Hellqvist, Stiven Naatus, Osmo Vartiainen ja Kirsi Erkama.

>> Viikon tarinan voi nähdä tästä linkistä

Kerrotaan Suomi yhteen!                                                                                                                                                     
Ilkka Tahvanainen
varhaiskasvatuksen asiantuntija
Kirkkohallitus


Kuva: Jeremy McKnight / Unplash

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Katsomuskasvatus on johtamistekoja

Kuvalähde: woodleywonderworks Varhaiskasvatuksen keskeisenä tehtävänä on tukea ja edistää lasten elinikäistä oppimista, yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa sekä antaa valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa jokaisen kulttuurista, uskonnollista ja katsomuksellista taustaa. Lisäksi varhaiskasvatuksen tulee tukea jokaisen lapsen iän ja kehityksen mukaista kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia sekä varmistaa niitä tukevat olosuhteet ja oppimisympäristöt. On hyvä pysähtyä pohtimaan jääkö näistä jotain toteutumatta, jos katsomuskasvatukselle asetetut tavoitteet jäävät toteutumatta. Katsomuskasvatuksen johtamisen tulee olla osa varhaiskasvatuksen pedagogisen johtamisen kokonaisuutta, jonka avulla nivotaan kielet, kulttuurit ja katsomukset yhteen. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisun monet muodot avartavat yksilöiden ymmärrystä antaen ajattelulle ja oppimiselle rakennuspalikoita, linkittyen osaksi vasun laaja-alaisen osaamisen aluetta. Katsomuskasva...

Seurakunta mukaan perhekeskustoimintaan

Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivojen  mukaan seurakuntien on entistä tärkeämpää tehdä moniammatillista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa rakentamalla ja vahvistamalla verkostoja seurakunnan, kunnan ja järjestöjen kesken. Lasten ja perheiden palveluissa tämä toteutuu parhaiten kuntien perhekeskusverkostoon ja -toimintaan osallistumalla.   Perhekeskus on lapsille ja perheille suunnattujen hyvinvointia ja terveyttä sekä kasvua ja kehitystä edistävien palvelujen kokonaisuus, johon kuuluvat myös ennaltaehkäisevän työn, varhaisen tuen ja hoidon palvelut. Perhekeskus yhteensovittaa lapsille, nuorille ja perheille suunnattua kuntien, kuntayhtymien, järjestöjen ja seurakuntien palveluita ja toimintaa.  Perhekeskustoiminta kokoaa yhteen ja verkostoi aiemmin erillään olleet palvelut. Tarkoituksena on vähentää päällekkäistä työtä ja tarjota perheille palveluja matalalla kynnyksellä ja mahdollisuuksien mukaan lähipalveluina. Samalla eri toimijoiden tarjoamat palvelut, toimi...

Yhteistyö arvossa arvaamattomassa

Seurakuntien vahvuutena ovat laadukkaat, kiireettömät kohtaamiset sekä ihmisten keskinäisen kohtaamisen mahdollistaminen ja sen kautta yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokeminen. Viime keväänä seurakunnat joutuivat miettimään toimintaansa uudelleen, kun korona esti perinteisen kohtaamisen tavat. Tässä toimintaympäristön rajussa muutoksessa seurakuntien jo olemassa olevat toimivat verkostot alueen muiden toimijoiden kanssa olivat ensiarvoisen tärkeitä. Tilanteessa, jossa kaikki toiminta jouduttiin miettimään uudestaan, ja jossa alueen asukkaat olivat uudenlaisten tuen tarpeiden äärelle, eri toimijoiden välinen yhteistyö tehosti ja edisti alueen asukkaiden hyvinvointia. Esimerkkinä yhteisestä, onnistuneesta toiminnasta olivat eri toimijoiden kanssa organisoidut puhelinsoitot lapsiperheille tai ikäihmisille.   Edellisen hallituskauden aikana tuettiin maakunnallista lapsi- ja perhepalveluiden yhteensovittamista osana lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmaa (LAPE). Nykyisen halli...