Siirry pääsisältöön

Kirkon aamu- ja iltapäivätoiminta puhututtaa



Sosiaalisessa mediassa keskustellaan parhaillaan kirkon aamu- ja iltapäivätoiminnasta, uskonnollisten tilaisuuksien mahdollisuudesta osana perusopetuslain mukaista ohjattua toimintaa, jonka kokonaisuudesta kunta on vastuussa.

Jo yli neljäkymmentä vuotta kirkko ja kunta ovat tehneet valtakunnallista yhteistyötä laadukkaan aamu- ja iltapäivätoiminnan mahdollistamiseksi.  Olisiko arvokasta ja merkityksellistä tehdä yhteistä työtä seuraavinakin toimintakausina? On seurakuntia, joiden mielestä yhteys on tärkeä. Ehkä he arvostavat sitä, että aamu- ja iltapäivätoiminta muodostaa seurakunnalle merkittävän kohtaamispaikan liittyä perheiden arkeen ja tunnistaa lasten sukupolviääni.

Kun seurakunnissa tehdään päätöksiä yhteistyön tarpeellisuudesta, lienee syytä kääntää katse lapseen. Kirkon aamu- ja iltapäivätoiminta tarjoaa lapselle turvallisen ja kehittävän toimintaympäristön ennen ja jälkeen koulupäivän. Toiminta tukee lapsen kasvua ihmisyyteen ja vastuulliseen yhteiskunnan jäsenyyteen edistäen lapsen osallisuutta ja yhdenvertaisuutta. Tarkoituksena on ennaltaehkäistä yksinäisyyttä, syrjäytymistä ja kiusaamista. Aamu- ja iltapäivätoiminta on lapsen viettämää vapaa-aikaa, johon kuuluu  iloa, onnistumisen kokemuksia ja kavereiden seuraa.

Voidaan sanoa, että aamu- ja iltapäivätoiminta muodostaa osan kirkon kasvatustoiminnasta, joka perustuu kristilliseen ihmiskäsitykseen ja arvomaailmaan. Tässä toiminnassa lapsi saa mahdollisuuden tutustua asioihin ja ilmiöihin, joita seurakunnassa eletään. Niitä tarkastellaan aina katsomussensitiivisesti jokaisen ryhmässä olevan lapsen katsomusta kunnioittavalla tavalla. Aamu- ja iltapäivätoiminta on avointa kaikille lapsille, eikä kirkon jäsenyys ole osallistumisen edellytys.  Ennen kuin seurakunnissa tehdään päätöksiä lasten aamu- ja iltapäivätoiminnasta, on parasta nukkua yön yli ja etsiä vastauksia kysymyksiin:
Millaiset ratkaisut yhteistyön tarpeellisuudesta ovat lapsen edun mukaisia?

Millä tavoin lapsivaikutusten arviointi perustelee yhteistyötä koskevaa päätöstä?

Kirkko tunnetaan vuoropuhelun ja dialogisuuden puolestapuhujana. Toivon, että jatkossakin ratkaisuja etsitään yhdessä, kuunnellen ja liittyen toistemme näkökulmiin.  Yhteinen tahtotila on mahdollista löytää. Tiedän kuntia, joissa kirkon aamu- ja iltapäivätoiminta vakiintuu ja vahvistuu vuosi vuodelta. Aamu- ja iltapäivätoiminta noudattaa Opetushallituksen laatimia perusteita ja paikallisia toimintasuunnitelmia,  se tukee kodin ja koulun kasvatustyötä sekä lapsen tunne-elämän kehitystä ja eettistä kasvua. Kirkon tarjoama aamu- ja iltapäivätoiminta edistää lasten keskinäistä kunnioitusta sekä tukee kunkin lapsen kulttuurisen ja katsomuksellisen identiteetin kehittymisestä. Yhteisössä tunnistetaan pienen kansalaisen perusoikeus omaan kieleen, kulttuuriin, uskontoon ja katsomukseen.  Toiminnassa hyödynnetään kulttuuriperintöä ja kirkkovuoden kiertoon liittyviä tapahtumia. Uskonnollisten tilaisuuksien vaihtoehdot mietitään pedagogisesti perustellen ja perheitä kuunnellen.

Opetushallituksen laatiman selvityksen (2018: 12) mukaan aamu- ja iltapäivätoiminta koettiin erittäin onnistuneeksi ja vanhemmista 86.1 % arvioi sen laadun erinomaiseksi tai hyväksi. Kyselyyn vastasi 6 513 vanhempaa yhdessä lapsensa kanssa.

Voisimmeko tässäkin asiassa kuulla lapsia ja perheitä? Rohkenemmeko sen tehdä?

Ilkka Tahvanainen
varhaiskasvatuksen asiantuntija, Kirkon kasvatus ja perheasiat

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Katsomuskasvatus on johtamistekoja

Kuvalähde: woodleywonderworks Varhaiskasvatuksen keskeisenä tehtävänä on tukea ja edistää lasten elinikäistä oppimista, yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa sekä antaa valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa jokaisen kulttuurista, uskonnollista ja katsomuksellista taustaa. Lisäksi varhaiskasvatuksen tulee tukea jokaisen lapsen iän ja kehityksen mukaista kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia sekä varmistaa niitä tukevat olosuhteet ja oppimisympäristöt. On hyvä pysähtyä pohtimaan jääkö näistä jotain toteutumatta, jos katsomuskasvatukselle asetetut tavoitteet jäävät toteutumatta. Katsomuskasvatuksen johtamisen tulee olla osa varhaiskasvatuksen pedagogisen johtamisen kokonaisuutta, jonka avulla nivotaan kielet, kulttuurit ja katsomukset yhteen. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisun monet muodot avartavat yksilöiden ymmärrystä antaen ajattelulle ja oppimiselle rakennuspalikoita, linkittyen osaksi vasun laaja-alaisen osaamisen aluetta. Katsomuskasva...

Seurakunta mukaan perhekeskustoimintaan

Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivojen  mukaan seurakuntien on entistä tärkeämpää tehdä moniammatillista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa rakentamalla ja vahvistamalla verkostoja seurakunnan, kunnan ja järjestöjen kesken. Lasten ja perheiden palveluissa tämä toteutuu parhaiten kuntien perhekeskusverkostoon ja -toimintaan osallistumalla.   Perhekeskus on lapsille ja perheille suunnattujen hyvinvointia ja terveyttä sekä kasvua ja kehitystä edistävien palvelujen kokonaisuus, johon kuuluvat myös ennaltaehkäisevän työn, varhaisen tuen ja hoidon palvelut. Perhekeskus yhteensovittaa lapsille, nuorille ja perheille suunnattua kuntien, kuntayhtymien, järjestöjen ja seurakuntien palveluita ja toimintaa.  Perhekeskustoiminta kokoaa yhteen ja verkostoi aiemmin erillään olleet palvelut. Tarkoituksena on vähentää päällekkäistä työtä ja tarjota perheille palveluja matalalla kynnyksellä ja mahdollisuuksien mukaan lähipalveluina. Samalla eri toimijoiden tarjoamat palvelut, toimi...

Yhteistyö arvossa arvaamattomassa

Seurakuntien vahvuutena ovat laadukkaat, kiireettömät kohtaamiset sekä ihmisten keskinäisen kohtaamisen mahdollistaminen ja sen kautta yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokeminen. Viime keväänä seurakunnat joutuivat miettimään toimintaansa uudelleen, kun korona esti perinteisen kohtaamisen tavat. Tässä toimintaympäristön rajussa muutoksessa seurakuntien jo olemassa olevat toimivat verkostot alueen muiden toimijoiden kanssa olivat ensiarvoisen tärkeitä. Tilanteessa, jossa kaikki toiminta jouduttiin miettimään uudestaan, ja jossa alueen asukkaat olivat uudenlaisten tuen tarpeiden äärelle, eri toimijoiden välinen yhteistyö tehosti ja edisti alueen asukkaiden hyvinvointia. Esimerkkinä yhteisestä, onnistuneesta toiminnasta olivat eri toimijoiden kanssa organisoidut puhelinsoitot lapsiperheille tai ikäihmisille.   Edellisen hallituskauden aikana tuettiin maakunnallista lapsi- ja perhepalveluiden yhteensovittamista osana lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmaa (LAPE). Nykyisen halli...