Siirry pääsisältöön

Kirkon aamu- ja iltapäivätoiminta puhututtaa



Sosiaalisessa mediassa keskustellaan parhaillaan kirkon aamu- ja iltapäivätoiminnasta, uskonnollisten tilaisuuksien mahdollisuudesta osana perusopetuslain mukaista ohjattua toimintaa, jonka kokonaisuudesta kunta on vastuussa.

Jo yli neljäkymmentä vuotta kirkko ja kunta ovat tehneet valtakunnallista yhteistyötä laadukkaan aamu- ja iltapäivätoiminnan mahdollistamiseksi.  Olisiko arvokasta ja merkityksellistä tehdä yhteistä työtä seuraavinakin toimintakausina? On seurakuntia, joiden mielestä yhteys on tärkeä. Ehkä he arvostavat sitä, että aamu- ja iltapäivätoiminta muodostaa seurakunnalle merkittävän kohtaamispaikan liittyä perheiden arkeen ja tunnistaa lasten sukupolviääni.

Kun seurakunnissa tehdään päätöksiä yhteistyön tarpeellisuudesta, lienee syytä kääntää katse lapseen. Kirkon aamu- ja iltapäivätoiminta tarjoaa lapselle turvallisen ja kehittävän toimintaympäristön ennen ja jälkeen koulupäivän. Toiminta tukee lapsen kasvua ihmisyyteen ja vastuulliseen yhteiskunnan jäsenyyteen edistäen lapsen osallisuutta ja yhdenvertaisuutta. Tarkoituksena on ennaltaehkäistä yksinäisyyttä, syrjäytymistä ja kiusaamista. Aamu- ja iltapäivätoiminta on lapsen viettämää vapaa-aikaa, johon kuuluu  iloa, onnistumisen kokemuksia ja kavereiden seuraa.

Voidaan sanoa, että aamu- ja iltapäivätoiminta muodostaa osan kirkon kasvatustoiminnasta, joka perustuu kristilliseen ihmiskäsitykseen ja arvomaailmaan. Tässä toiminnassa lapsi saa mahdollisuuden tutustua asioihin ja ilmiöihin, joita seurakunnassa eletään. Niitä tarkastellaan aina katsomussensitiivisesti jokaisen ryhmässä olevan lapsen katsomusta kunnioittavalla tavalla. Aamu- ja iltapäivätoiminta on avointa kaikille lapsille, eikä kirkon jäsenyys ole osallistumisen edellytys.  Ennen kuin seurakunnissa tehdään päätöksiä lasten aamu- ja iltapäivätoiminnasta, on parasta nukkua yön yli ja etsiä vastauksia kysymyksiin:
Millaiset ratkaisut yhteistyön tarpeellisuudesta ovat lapsen edun mukaisia?

Millä tavoin lapsivaikutusten arviointi perustelee yhteistyötä koskevaa päätöstä?

Kirkko tunnetaan vuoropuhelun ja dialogisuuden puolestapuhujana. Toivon, että jatkossakin ratkaisuja etsitään yhdessä, kuunnellen ja liittyen toistemme näkökulmiin.  Yhteinen tahtotila on mahdollista löytää. Tiedän kuntia, joissa kirkon aamu- ja iltapäivätoiminta vakiintuu ja vahvistuu vuosi vuodelta. Aamu- ja iltapäivätoiminta noudattaa Opetushallituksen laatimia perusteita ja paikallisia toimintasuunnitelmia,  se tukee kodin ja koulun kasvatustyötä sekä lapsen tunne-elämän kehitystä ja eettistä kasvua. Kirkon tarjoama aamu- ja iltapäivätoiminta edistää lasten keskinäistä kunnioitusta sekä tukee kunkin lapsen kulttuurisen ja katsomuksellisen identiteetin kehittymisestä. Yhteisössä tunnistetaan pienen kansalaisen perusoikeus omaan kieleen, kulttuuriin, uskontoon ja katsomukseen.  Toiminnassa hyödynnetään kulttuuriperintöä ja kirkkovuoden kiertoon liittyviä tapahtumia. Uskonnollisten tilaisuuksien vaihtoehdot mietitään pedagogisesti perustellen ja perheitä kuunnellen.

Opetushallituksen laatiman selvityksen (2018: 12) mukaan aamu- ja iltapäivätoiminta koettiin erittäin onnistuneeksi ja vanhemmista 86.1 % arvioi sen laadun erinomaiseksi tai hyväksi. Kyselyyn vastasi 6 513 vanhempaa yhdessä lapsensa kanssa.

Voisimmeko tässäkin asiassa kuulla lapsia ja perheitä? Rohkenemmeko sen tehdä?

Ilkka Tahvanainen
varhaiskasvatuksen asiantuntija, Kirkon kasvatus ja perheasiat

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Seurakunta mukaan perhekeskustoimintaan

Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivojen  mukaan seurakuntien on entistä tärkeämpää tehdä moniammatillista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa rakentamalla ja vahvistamalla verkostoja seurakunnan, kunnan ja järjestöjen kesken. Lasten ja perheiden palveluissa tämä toteutuu parhaiten kuntien perhekeskusverkostoon ja -toimintaan osallistumalla.   Perhekeskus on lapsille ja perheille suunnattujen hyvinvointia ja terveyttä sekä kasvua ja kehitystä edistävien palvelujen kokonaisuus, johon kuuluvat myös ennaltaehkäisevän työn, varhaisen tuen ja hoidon palvelut. Perhekeskus yhteensovittaa lapsille, nuorille ja perheille suunnattua kuntien, kuntayhtymien, järjestöjen ja seurakuntien palveluita ja toimintaa.  Perhekeskustoiminta kokoaa yhteen ja verkostoi aiemmin erillään olleet palvelut. Tarkoituksena on vähentää päällekkäistä työtä ja tarjota perheille palveluja matalalla kynnyksellä ja mahdollisuuksien mukaan lähipalveluina. Samalla eri toimijoiden tarjoamat palvelut, toiminta ja työntekijät

Verkostoituminen synnyttää uutta ajattelua

Kun tapaat itsellesi vieraan yhteistyökumppanin ja hän kertoo sinulle uuden näkökulman tuttuun asiaan, kuinka reagoit? Tuntuuko uusi ajatus hämmentävältä tai ehkä jopa väärältä? Vai onko siinä jotain kiinnostavaa? Se, miten suhtaudut uuteen, erilaiseen ajatteluun, vaikuttaa osaltaan siihen, millaiseksi yhteistyö uuden ihmisen kanssa muotoutuu.  Pysähdy hetkeksi miettimään, mikä uudessa näkökulmassa voisi olla kiinnostavaa ja kiehtovaa, varsinkin, jos huomaat näkökulman hieman ärsyttävän sinua.  Saatat huomata, että näkökulma auttaa sinua näkemään itsellesi tutun asian eri tavalla. Parhaimmillaan voi syntyä oivallusta, innostumista ja uuden oppimista. Tätä uuden näkemistä voi viedä vielä askeleen pidemmälle. Voit jakaa ajatuksen ja oivalluksen yhteistyökumppanillesi ja haastaa häntä hänen ajattelussaan. Näin vuorovaikutuksen kautta syntyy yhteisiä oivalluksia ja oppimista. Utelias ja kiinnostunut asenne toisen erilaista ajattelua kohtaan edellyttää luottamusta. Luottamusta taas syntyy s

Perhe kotikaranteenissa – kuusi ohjetta, jotka auttavat parisuhdetta paineen keskellä

Koronaviruksen vastainen taistelu on edennyt eristämisvaiheeseen. Viruksen voittamiseksi ihmisiä on kehotettu vetäytymään koteihinsa ja pysymään siellä. Turvapaikan sijasta koti voi kuitenkin alkaa tuntua vankilalta, jos siellä on pakko olla. Viikkokausien karanteeni käy kenen tahansa hermoille ja normaaliolojen ristiriidat voivat hautua uusiin mittasuhteisiin. Perheen aikuisten ensimmäiset päivät menevät käytännön ongelmien ratkomiseen ja tsemppihengen luomiseen lapsille ja nuorille. Aikuisen oma jaksaminen saattaa samalla olla lujilla. Käsillä oleva tilanne on kaikilla ennenkokematon ja ennakoimaton. Kuinka parisuhdekumppanit pystyvät säilyttämään keskinäisen solidaarisuutensa poikkeusoloissa? Seuraavassa muutama ohjenuora tulevien viikkojen varalle: 1) Älä yritä suojella toista omilta peloiltasi vaan jakakaa, mikä ahdistaa. Miettikää yhdessä mikä on realistista ja mikä nousee yleisestä epävarmuudesta. Mitä enemmän jaatte pelkoja ja epävarmuutta keskenänne, sitä vähemmän pi